Tworzenie reklamy dla ludzi starszych

reklama-dla-starszychCzy wiecie od czego tak naprawdę zależy nasza zdolność do zapamiętywania bez względu na wiek? Od umiejętności wyłączania się spod wpływu różnych czynników zagłuszających proces myślowy, czyli rozpraszających nasz umysł. Nie, nie porównujcie teraz nastolatka, który potrafi uczyć się z słuchawkami na uszach, w których rozbrzmiewa głośna muzyka. Umysł nastolatka to osobny neurologicznie temat.

To, co różni mózg osób starszych od mózgu osób młodszych nie znajduje się w zmianie tożsamości człowieka, lecz w zmianie odbioru (percepcji) informacji. I to jest najważniejsza rzecz, jaką twórcy reklam powinni brać pod uwagę. Zmiana percepcji zmysłowej.

Dzisiejszy sześćdziesięciolatkowie to nie sześćdziesięcioletni staruszkowie. Tak naprawdę nie ma znaczenia dla tworzenia reklamy w jakim stadium rozwoju (lub jego zatrzymania) jest mózg osób około sześćdziesięcioletnich, lecz to, jakie istotne zmiany zaszły w nim od momentu, od kiedy osiągnął wiek około 20-stu lat.

U osób po 60-tce, aby efektywnie docierać do ich zmysłów, należy „oczyścić” przekaz reklamowy ze wszystkiego, co może rozpraszać koncentrację na  z o b a c z e n i u  danego przekazu reklamowego. Im mniej dźwięków, mniej szybko zmieniających się obrazów, a więcej wolnej jasnej przestrzeni wokół – tym lepiej. Informacja zawarta w takiej reklamie musi być prosta i bezpośrednia, zbudowana z jak najmniejszej ilości słów, bez zbędnego przeładowania reklamowanego przedmiotu.

Co ciekawe mózg po 60-tce ma lepiej funkcjonujący sensor emocjonalny i dlatego szybciej wraca do równowagi niż mózg osób młodszych. Stąd też niezbywalny fakt, iż najlepszymi strategami, przywódcami, generałami, prezesami  są ludzie po 50-60-tce. Dlaczego? Ponieważ szybciej i łatwiej utrzymują równowagę emocjonalną, wychodząc z niepodważalnego życiowego doświadczenia emocjonalnego, że „co nie zabiło nas wtedy, to i teraz damy radę.” Poza tym ich emocjonalnie dojrzały mózg nie rozważa wszystkiego w sensie katastrofy, lecz po prostu kolejnego wydarzenia w życiu, na które trzeba znaleźć rozwiązanie.

Często mówimy o starszych ludziach, że zdziecinnieli. To bzdura w sensie neurologicznym.  Rzecz w tym, że z racji przeżytych lat, mózg starszego człowieka koncentruje się jedynie na tym, co może podnieść jego „dodatnią wartość energetyczną” i dlatego stara się dostrzegać tylko dobre strony, będąc w tym jak dziecko, które nie zna jeszcze zła. Dziecko „zła” nie zna, a starszy człowiek świadomie eliminuje „złe” informacje, które mogą wpłynąć na obniżenie jego bezpieczeństwa emocjonalnego.

Dlatego tworząc reklamę z produktem dla osób starszych nie należy używać słowa NIE (jest negatywne emocjonalnie), czyli zamiast: „Nie wyrzucaj pustego opakowania”, zastosować należy komunikat: „Zachowaj puste opakowanie”, „Pamiętaj o wyjątkowej ofercie!”, „Zabezpiecz się na zimę.”, etc.

Ponadto w przypadku takich reklam wzbogacić należy ich treść o bardzo czytelną część pt. d l a c z e g o. Umysł człowieka starszego lubi wiedzieć dlaczego, lubi porównywać to, co przed nim nowego, z tym co pamięta ze swojego doświadczenia. Ale oczywiście argumenty muszą być jasne, proste, bez „szumu wizualno-dźwiękowego” wokół. Lubi również wiedzieć, że  i n n i  też kupują i stosują dany produkt/usługę. Im szybciej ma dotrzeć i zostać  z a p a m i ę t a n a  reklama twojego produktu skierowanego na użytek osób starszych, tym bardziej oczyść ją z tego wszystkiego, co ten przekaz zakłóca.

Bez względu na to, czy zajmujecie się tworzeniem reklam, stron www, ulotek, broszur czy innych przekazów medialnych, zanim nazwiecie kogokolwiek ze swych starszych znajomych czy rodziny zapominalskimi, pamiętajcie, że to nie jest „niepamięć”, która opanowała ich mózg, lecz po prostu fakt, że oni radzą sobie gorzej z eliminacją tego, co rozprasza proces pamiętania .

A dla zrównoważenia „powagi” wpisu doskonała reklama Volkswagena: „Nieważne ile mil przebyłeś, ważne jak je przebyłeś”

Elwira Stadnik

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s