Kreatywność

Jim JarmuschCzęsto pytają mnie czy to klienci, czy studenci czym jest kreatywność. Z reguły odpowiadam wtedy tak: kreatywność nie jest wynalazczością. Koło już zostało wymyślone. Kreatywność to na przykład coś takiego, że ze zwykłego niczym nie upiększonego koła można stworzyć … symbol olimpijski.

W dzisiejszym świecie, na każdym kroku dostępność elementów mogących służyć za napęd do twojej wyobraźni jest przeogromna. Rzecz w tym, żeby to, co wykreujesz znalazło swoich odbiorców, czytelników, słuchaczy. Żeby chciano tego, co wykreowałeś.

Więc, do powiedzenia autorstwa Picasso: „Dobrzy artyści kopiują, a wielcy kradną” dodam cytat Jim’a Jarmusch:

„Nic nie jest oryginalne. Kradnij ze wszystkiego, co wpływa na twoją inspirację lub napędza twoją wyobraźnię. Wchłaniaj stare filmy, nowe filmy, muzykę, książki, obrazy, fotografie, wiersze, sny, przypadkowe rozmowy, architekturę, mosty, znaki drogowe, drzewa, chmury, zbiorniki wodne, światło i cienie. Wybieraj tylko te rzeczy, które przemawiają bezpośrednio do twojej duszy. Jeśli tak zrobisz, twoje prace – i kradzieże – będą autentyczne. Autentyczność jest bezcenna; oryginalność nie istnieje. I nie zawracaj sobie głowy ukrywaniem swojego złodziejstwa – obnoś się z nim, jeśli masz na to ochotę. W każdym razie zawsze pamiętaj, co powiedział Jean-Luc Godard: „Nie chodzi o to, co skądś zabierasz – chodzi o to, gdzie zabierasz.” .

To, co w dzisiejszych czasach się dzieje, to fakt, że coraz mniej nas zachwyca lub nawet nie zwraca naszej uwagi po prostu, tak zwana oryginalność przypominająca coraz bardziej zacieśniającą się na grdyce pętlę szokowania. Zaczynamy szukać prostoty, klasycznego piękna i emocjonalnego zaangażowania, które da nam, choćby na chwilę, a jeszcze lepiej jeśli na długo, siłę do pokonywania codzienności, pełnej właśnie szokujących przekazów wizualnych. Chcemy piękna, miłego zaskoczenia, niespodzianki. Nie chcemy szoku, bo tego jest już zbyt dużo i jesteśmy nim zmęczeni i zobojętnieni. Reklamy czy inne przekazy medialne oparte na chęci zaszokowania są coraz bardziej bezużyteczne.

Jim Jarmusch

Jim Jarmusch

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s