Neuromarketing a NLP

ObrazekJest grono (szerokie) ignorantów, którzy, zgodnie z zasadą „dzwonią, tylko nie wiadomo w którym kościele”, mylą neuromarketing z NLP. Jest to typowe dla tych ludzi, którzy nie mając wiedzy, krytykują daną rzecz, ponieważ wygodniej im jest skrytykować coś, niż nabyć rzetelną wiedzę na dany temat.

Zacznę od NLP. W swym pierwotnym założeniu jest to narzędzie do tworzenia i modyfikowania wzorców zachowań ludzkich, w oparciu o procesy neurologiczne zachodzące w mózgu człowieka i zachowania, którymi ludzie się kierują. Modyfikowania, czyli takiego przetwarzania, które jest korzystne (korzystniejsze) dla tego, który jest podmiotem tego modyfikowania. Mam negatywną opinię na temat tego, co w Polsce zrobiono z, skądinąd doskonałymi możliwościami NLP, w celu manipulacji przede wszystkim potencjalnymi klientami. Swój pierwszy warsztat z NLP miałam okazję odbyć w 1996 roku i absolutnie wszystko to, czego mnie podczas niego nauczono, było skierowane na potrzeby zmiany tych moich zachowań, które dla mnie  samej były destruktywne. I takiego NLP zostałam nauczona: modyfikacji własnych, negatywnych wzorców w celu poprawy mojego życia, a nie manipulowania cudzym zachowaniem w celu poprawy mojego życia.

Ale jak wiadomo „Polak potrafi”, więc z biegiem czasu, po 2000 roku nastąpił wysyp t.zw. fachowców od NLP w Polsce i w efekcie uzyskano negatywną, słusznie negatywną, opinię o tej technice. Zaczęto wykorzystywać NLP do manipulacji potencjalnymi klientami. I tak jest w zdecydowanej większości przypadków dalej. Niestety.

Neuromarketing wykorzystuje wiedzę neurobiologii o tym, jak funkcjonuje mózg ludzki bez manipulowania człowiekiem. To neurobiologii zawdzięczamy odkrycie neuronów lustrzanych, które z kolei funkcjonują w oparciu o nabyte przekonania czy nabyte wzorce percepcji otaczającego nas świata. Nie można zmienić sedna działania neuronów lustrzanych bez zmiany nabytych zachowań. Zmianą nabytych zachowań zajmuje się NLP, a nie neuromarketing. W neuromarketingu nie ma możliwości np. fizycznego dotykania potencjalnego klienta, co z kolei jest stosowane w NLP.

Neuromarketing nie modyfikuje, nie zmienia, nie manipuluje umysłem człowieka.

NLP w wyniku tego, co przy jego użyciu robi się, stał się swoją własną, i słusznie, ofiarą. Jak każda manipulacja – mści się najbardziej na tym, który ją stosuje.

I zastanówcie się sami: ile razy sprzedasz coś, co oparte jest na kłamstwie? Lub ile razy ponownie kupisz coś, czego nie chciałeś, ale, w wyniku manipulacji jednak to nabyłeś?

Neuromarketing, czyli wiedza o tym, jak funkcjonuje umysł człowieka, wykorzystywany jest przez wielkie firmy tego świata, firmy, które trwają, doskonalą swoje produkty, usprawniają swój customer serwis, zdobywają coraz to nowych klientów, z roku na rok rozwijają się i zyskują coraz to lepszą opinię.  Bo wiedzą do czego naprawdę dąży mózg człowieka, wiedzą czego mózg ludzki pragnie w oparciu o naturalny proces rozwoju i ewolucji. Czy byłoby tak, gdyby robiły to używając manipulacji? Wrócisz po zakupy do kogoś, kto cię wykorzystał? No właśnie.

Z pewnością pojawią się niedługo „fachowcy” od neuromarketingu, którzy zrobią wszystko, aby przysporzyć sobie korzyści. Polak potrafi ….

Dobra wiadomość to ta, że stracą na tym tylko ci, którzy dadzą się nabrać na ową „fachowość”. Więc zanim podejmiecie decyzję o zastosowaniu takiego elementu w swoich działaniach marketingowych, jakim jest neuromarleting – sprawdźcie z kim macie do czynienia, nie ulegając jednak uprzednio zastosowanym na Was NLP w wykonaniu owych „fachowców”…

Jeśli chcesz zdobyć więcej konkretnej wiedzy  na temat wyjścia z matni dotychczasowego marketingu, mądrego i skutecznego zarządzania marką, rozwoju twojego i twojej kadry zarządzającej, możliwości zdobycia klientów w oparciu o konkretną wiedzę pochodzącą z najlepiej funkcjonujących na świecie firm, możesz po prostu otrzymywać nowe artykuły przez:

subskrybcję via E-MAIL

lub

subskrybcję via RSS

Dla nowych subskrybentów PREZENT e-book „Rekrutacje w PL, mafia czy planeta małp?”

Rekrutacjewplmafiaczyplanetamałp?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s